Joost Klein is de belichaming van creativiteit anno 2018

Sinds oktober 2015 zijn meer dan 350 bands en artiesten de revue gepasseerd in de rubrieken Discover Weekly en Vers Gespot. Heeft onze promotie een beetje geholpen? Zijn de sterren van de toekomst al veranderd in de sterren van nu? Kortom: hoe staat het ervoor met de hoofdrolspelers van het langstlopende item van De Spotlight? In Blik Terug nemen we een duik in het archief van onze maandagrubriek en kijken we wat er geworden is van onze helden.

Het is de week van de Hollandse rappers. Nee, niet de gevalletjes Boef, Lil’ Kleine en ga zo maar door maar de Hollandse rappers die even een tikkie anders zijn. Wat alternatiever, misschien. Een beetje gek, heerlijk origineel maar bovenal grappig. Deze week staat Donnie centraal in de Trilogie en vandaag is het in Blik Terug tijd om de carrière van één van zijn goede maatjes te onderzoeken. We reizen terug naar de 8e aflevering van Vers Gespot, gepubliceerd op 28 november 2016. Destijds stelde ik niet alleen Croatia Squad en Fripps & Fripps voor maar ook ons aller Joost Klein; Albino, Scandinavian Boy maar vooral gewoon Joost.

Echt albino is ‘ie natuurlijk niet maar het is slechts één van de bijnamen die Joost zichzelf heeft gegeven. Young Parmezaan kwam op dit blog voor het eerst aan bod toen hij net zijn eerste EP uitbracht. EP Dakloos bevatte vijf nummers: Range Rovers (met Martijn, ook bekend als Stuntkabouter), Zorro, Zelfgemaakt, Studio 100 en Dakloos (in willekeurige volgorde). Ik was vooral gecharmeerd door de hilariteit en de bizarre teksten die de toentertijd 19-jarige Joost uitkraamde. Na eerder al een video voor het charmante Bitches online te hebben gepubliceerd leek een alternatieve carrière voor YouTuber EenhoornJoost in het verschiet. De Dakloos EP is overigens niet meer te beluisteren op Spotify.

Het was slechts het begin voor wat een interessante muzikale reis voor Joost zal worden. Die reis werd het jaar daarop direct vervolgd met Jan Peter Balkenende, een audiofragmentje van anderhalve minuut, en single Feminist On Da Block. Het moge duidelijk zijn dat Joost graag de aandacht trekt met de meest frappante dingen. Tussendoor werd al veelvuldig gelinkt naar Joosts debuutmixtape Scandinavian Boy en ook verscheen er een langverwachte samenwerking met één van de goede vrienden van Joost: Donnie. Single René Froger werd een groot succes en de carrière van Joost zat vanaf dit moment officieel in de lift.

Afbeeldingsresultaat voor scandinavian boy joost
In 2017 verscheen Scandinavian Boy, de eerste mixtape van Joost.

Tijd voor het volgende hoofdstuk: Scandinavian Boy. Het dertiennummerige debuut van Joost verscheen de twintigste van oktober en diezelfde maand tekende Joost bij ’s lands bekendste hip-hoplabel Top Notch. Scandinavian Boy werd met veel bombarie ontvangen en deed het enorm goed bij de fanbase van Joost die hij in de loop der jaren al gestaag heeft zien groeien. Openingstrack Scandinavian Boy is al meer dan drie miljoen keer beluisterd en de video die werd uitgebracht op het YouTube-kanaal van Top Notch stijgt momenteel al snel richting de twee miljoen views. Met hulp van collega en vriend Veras Fawaz is de eerste videoclip van deze mixtape een heuse kwaliteitsvideo geworden en dankzij dit alles rolt Joost zo langzamerhand het wereldje in. Overige tracks die het goed deden vanaf de mixtape zijn o.a. Kogels, Bezem (met Donnie), Vrije Tijd en megaweirde hardstyle-afsluiter Zaanse Mayo. De 1:18 durende powertrack doet het tevens gigantisch goed tijdens de liveshows van Joost die hij onderhand al steeds vaker mag opvoeren.

Begin 2018 wordt opnieuw een nieuw hoofdstuk uit de nog prille muziekcarrière van de Rauweboy aangesneden: zijn eerste tour. Binnen een week of wat is alles volledig uitverkocht en mag Joost zich opmaken voor de allereerste clubtour van zijn leven. Filmpjes op social media verraden dat de tour een groot succes is gebleken en ook de festivalpromotors hebben ondertussen goed opgelet. Joost wordt geboekt op meerdere nationale festivals met als hoogtepunt de bevestiging op Lowlands. Het gaat plotseling razendsnel met Joost en binnen korte tijd behoort hij al helemaal tot de scene van artiesten als Donnie, Anbu en Rarri Jackson. Single Meeuw komt uit met een videoclip geschoten in Los Angeles, Rarri Jackson brengt een track uit met Joost en Jiri11 en vorige week verscheen Ome Robert, de meest recente track van Joost met daarbij opnieuw een razend creatieve video met een rol voor Martin Koolhoven. Veras Fawaz bewijst zich met deze video opnieuw als een groot talent binnen de filmwereld. Bovendien neigt alles naar een vervolg van deze video in de vorm van een mogelijke film. Potdomme spannend. Naast dit alles was Joost ook nog openhartig te zien in een aflevering van Tims^Tent maar dan in een bungalow, het programma vol korte documentaires gemaakt door Tim Den Besten.

Goed. Dat was heel veel informatie in één. Dit was in het kort een samenvatting van de carrière van Joost sinds we hem hier op De Spotlight behandeld hebben. Eén ding is wel zeker: al onze wilde voorspellingen zijn uitgekomen en Joost is enorm gegroeid sinds de Dakloos EP. Het is tijd om je even te verzadigen met de klanken van Joost anno 2018. Er wordt nog steeds veel verwacht van Joost en het lijkt erop alsof de creativiteit niet van ophouden weet. Eén ding is zeker: hij is lekker bezig.

Advertenties

Laat weten wat je van dit artikel vindt:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s